Dnevna rutina je en izmed načinov kako lahko poleg ustrezne prehrane, poskrbimo za ravnovesje doš in vsesplošno dobro počutje. Življenje v skladu z naravnimi ritmi nam pomaga pri umirjanju uma in duha ter prinaša občutek sreče in samospoštovanja. Vpliv se kaže tudi na fizični ravni, saj tako pripomoremo k boljši prebavi, absorpciji hranil in vitalnosti. Dnevna rutina je v veliki meri povezana z energijami doš, ki so prisotne v različnih delih dneva in vplivajo na to, kakšne aktivnosti so primerne ob določeni uri. V nadaljevanju vam predstavljamo dnevno rutino, kot jo priporoča ajurveda:

Jutranja rutina

  1. Priporočljivo je zgodnje vstajanje, do 6. ure zjutraj, ko v naravi prevladuje harmonična satvična energija (Vata čas), ki prinaša mir, jasnost uma in duha.
  1. Umivanje obraza, zob in očibo poskrbelo, da se boste dobro zbudili in začeli dan s svežo energijo.
  1. Strganje jezika je zelo pomembno, da odstrani Amo –toksično prevleko, še preden se ponovno absorbira v telo. Obloga je lahko različnih barv (rumena, siva, bela), kar sporoča katero došo imate v porastu in namiguje na spremembo prehranjevalnih navad.
  1. Prežvekovanje olja – Gandusha, lahko uporabite sezamovo ali kokosovo olje, ki povlečeta strupe in bakterije iz telesa, hkrati pa poskrbi za zdrave dlesni in zobe  ter zmanjšuje kopičenje vodnega kamna. Olja ne pogoljnite, temveč ga izpljunite, ko se utekočini (po cca. 3-5 min)
  1. Kozarec tople vode vam bo pomagal pri dodatnem izločanju strupov iz telesa in lažjemu odvajanju.
  1. Če imate čas, si privoščite kratko samomasažo s toplim sezamovim oljem  – Abhyango.  Priporočljivo je imeti olje na sebi vsaj 15-30 min. preden ga sprete s toplo vodo. Ne uporabljajte mila.
  1. Jogijske asane so po Ajurvedi idealna telovadba. Poskrbele bodo za povečan pretok krvi v vitalne organe, stimulirale Marma točke (točke v našem telesu, kjer se nahaja koncentracija prane, življenjske energije) in hkrati podprle hormonski in živčni sistem.
  1. Sledi Pranayama ali jogijsko dihanje ter Le opazovanje vdiha in izdiha, spremeni samo kvaliteto dihanja in razvije večjo telesno pozornost in  sproščenost.  Meditativno sedenje v tišini pa še dodatno poglobi naše zaznavanje in poskrbi za zmanjševanje stresa in tesnobe čez cel dan.
  1. Ajurvedski zajtrk; redni in kuhani obroki so bistveni del ajurvedske rutine, s tremi toplimi obroki na dan. Zelo priporočljivo je, da so obroki zaužiti vsak dan ob istem času. Poskušajte jesti zajtrk do 8. ure zjutraj.

Dnevne aktivnosti

  1. Miselno naporno delo poskusite opraviti v dopoldanskem času. Pita energija prevladuje med 10. in 14 uro in to je tudi čas največje produktivnosti. Zato je to najboljši del dneva za reševanje problemov ali kakršnokoli delo, ki od vas zahteva popolno pozornost.
  1. Kosilo med 12. in 14 uro naj bo največji dnevni obrok, saj energija Pite poskrbi, da je prebavni ogenj (agni) najmočnejši ravno v tem času. Močni prebavni encimi bodo poskrbeli za dobro prebavo in vsesplošno dobro počutje. Kosilo pojejte v miru, posvečeno.
  1. Sprehod po kosilu pa čeprav kratek, bo še dodatno spodbudil vašo prebavo in vam pomagal razjasniti misli. Če le lahko, si torej vzamite dodatnih 15 minut zase. Po kosilu ni priporočljiv počitek ali dremanje. Na splošno naj bi se po Ajurvedi izogibali spanju čez dan.
  1. Čas po službi ali šoli je primeren za telovadbo ali drugo zmerno telesno aktivnost, kot na primer krajši sprehod. To je ponovno Vata obdobje dneva, ki traja do 18h in telo spodbuja k gibanju. Pretirana aktivnost v kasnejših urah, vas lahko preveč stimulira in oteži spanec.

Umiritev in počitek

  1. Naj bo večerja lažji obrok kot kosilo, saj je v Kapha delu dneva agni- prebavni ogenj že šibkejši. Priporočljivo je večerjati dovolj zgodaj, vsaj tri ure pred odhodom v posteljo (med 18-19h). Tako boste poskrbeli za boljšo prebavo in mirnejši spanec.
  1. Sprostitev in druženje z družino ali prijatelji je pomemben del dneva. Uživajte v teh lepih trenutkih do odhoda v posteljo. Čimbolj se izogibajte ekranom. Luči v prostoru naj bodo mehke, ne močne.
  1. Priporočljivo je, da se odpravite spat do 10. ure zvečer, ko še prevladuje čas Kaphe. To bo prineslo miren, globok spanec in regeneracijo. Kasneje namreč že spet prevladuje aktivna energija Pite, zaradi česar lahko nastopijo težave s spanjem oziroma nemiren sen.

Na začetku je sprememba vsakodnevnih navad lahko izziv, vendar je tudi tu tako kot na drugih področjih življenja: z majhnimi koraki se daleč pride. Ko boste premagali začetno težavno obdobje, vam bo nova rutina stopila v kri in ne boste si mogli predstavljati življenja brez ustaljenih dnevnih opravil.

Avtorica članka: Urška Smolej, certificirana učiteljica Iyengar joge in ajurvedska svetovalka (AVP)

Odpri okno
Kontaktirajte nas!
Pozdravljeni,

kako vam lahko pomagamo?